fredag 24 juni 2016

Midsommar o singel... 🇸🇪🇸🇪🇸🇪

Detta är min tredje midsommar utan man men min första som singel... fundera på den ni... 😉
Det jag har lärt mig under min resa från älskad fru till ensamstående singel är att erbjudandena om sällskap kring alla festligheter/högtider inte raser in över en... Jag måste bli bättre på att sticka fram snoken och "kliva in" hos folk... 

Kanske tror de flesta att "hon har ju båten" för så har det varit tidigare... Det var sällan en diskussion om vart vi skulle vara på midsommar... ute med båten... livet är lite annorlunda nu... detta år... Två av våra båtvänner har blivit utan båt, dock självvalt... ser väldigt mycket fram emot att de skaffar något nytt snart för de är saknade... 💓

Jag var väldigt tveksam denna midsommarafton om jag och den yngsta sonen skulle ge oss ut på Vätterns vatten utan vår förste kapten... den store sonen som rattar denna skönhet som han fått marinkunskapen i vällingen... 
Det regnade hemma, vi sov länge... ingenting var packat... Innerst inne ville jag att sonen skulle säga att han ville bli kvar i stan så jag slapp att trixa ut båten från hamnen själv... men inte... 

Vi packade och drog ned de fem milen till  Askersund och vår hamn... 
Motorerna startade nästan direkt, vi packade in allt, sonen fixade gummibåten, tankade den och så släppte vi loss... 
Försökte komma ihåg pappas lektion hemma på altanen häromdagen när jag med ord skulle förklara hur jag skulle köra ut henne, båten, från bryggplatsen... 

Halleluja!!!! Det gick som smort... Bogen dit och styrbordmotor hit och Off we went... Vem behöver en man? 😉
När vi nu glider iväg på vattnet kommer jag återigen ihåg varför vi skaffade båt... 


Denna skuta kräver sin besättning... en mekaniker, en kapten och en ruffhäxa... Vilken roll jag har haft är nog ganska självklar... 😂
Nu får jag ta över kaptenshatten och utöka min repertoar... 
Det här måste "han" bara tycka om...!!! Livet på sjön... eller lära sig... för jag tror inte att jag vill välja bort denna underbara del av mitt himlastormande liv... 😍
Dagens höjdpunkt blir när vi glider in mot ön där vi ska lägga oss längst pappas båt... Sonen kör, pappa instruerar via telefonen... Vi trixar och fixar och så han min 13-åring, going on 14, lagt till med min 12 meters lilla båt... Lätt som en plätt... 
En grymt stolt mamma!!! 


Så här ligger vi nu, båtcamparna från Askersund och säkert är det någon från Motala också... uppradade bredvid varandra...
Gungar den ena båten så gungar den andra... eller hela raddan... 😄
Har dock aldrig upplevt det som ett problem... att en båt plötsligt börjar gunga... så där mitt i natten... 😉

Vi tog en boattrip, jag och sonen... I vår gummibåt drog vi bort i full galopp mot kompisens nybyggda sommarstuga några öar bort... 

Wow!!! Jag blir frälst varje gång vi far över dessa vatten... 
Sjön ligger alldeles stilla, solen blänker i ytan och det är så vackert att ord inte räcker till... Båten glider fram och förstör i och för sig den vackra idyllen men man är ett med naturen... Man blir alldeles kär..!!! 💖


Om nu sjön inbjuder till "dans" så är vännens stuga inte sen att bjuda upp till en trevligare stund... Utsikten, läget, själva stugan men framför allt människorna... 💜
Där kände jag min inte alls ensam... där fanns inget behov av att söka något nytt... där "var" jag bara jag... 

Min första midsommar som singel blev helt kanon... 
God mat, gott dricka och fantastiskt sällskap... både på grannbåten, hos vännen och till sist på min egen skuta där tårtan kom fram på kvällskvisten... 

Ligger nu nedbäddad i min förkabin, med lakanen vi fick speciellt till vår "nya" båt... Tankarna far iväg för en kort stund om hur det kunde ha varit om det blivit som vi hade tänkt... om Johan fått leva... men, livet är här och nu... Döden tog det liv som var vårt men jag finns kvar och lever vidare... (låter så enkelt att skriva det men jag har kämpat med näbbar och klor för att kunna säga just så...) 

Det är liv och rörelse på ön där vi ligger ankrade... man hör bastonerna lite längre bort... folk skrattar... 
Denna singla kvinna är nöjd, trött men nöjd... Så många intryck, så många nya minnen... 

Så over and out från mig... 🤗


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar