fredag 30 september 2016

Ordets makt...

För en lång tid sedan sa en vän att man kan missbruka kontakter... missbruka sina vänner... Jag har skrivit om det i Änkans öppna bok en gång och nu tar jag upp det igen för det är så sant...

Man kan missbruka sina kontakter... det blir som ett substitut istället för att känna och landa... I måttlig mängd är det bra med vänner och kontakter men ibland kan man lätt fasta i det, på samma sätt som när man bokar upp alla veckans dagar med aktiviteter för att slippa vara ensam med sig själv och sina tankar...

Jag står just nu och svajar lite på den linan... Vad är sunt och vad är mindre utvecklande...?
Den gränsdragningen är svår... det kan handla om överlevnad men det kan också finnas en risk att fastna i behovet av att döva smärtan och ångesten... 

När ångesten kryper på en och greppar tag i både mage och hjärta, ja, då är det hemskt lätt att skicka iväg ett sms till vännen som svarar rakare än ett långt vattenpass... 
Där får man lite guidning i sina dilemman i livet, där kan man bli stoppad att göra något mindre bra, som att ringa/sms:a en mindre lämplig person... 
Där får man svar på tal, vare sig man vill eller inte... men där får man också värme och vänskap... 
Man får diskutera, analysera och en chans att vakna till igen... få tillbaka livslusten och glädjen till de saker som FAKTISKT är bra... 💕
Bara för livet mellan varven sparkar på en så innebär inte det att allt är skit, piss och änkors klagan... Absolut inte... 😃

Mitt singelliv är toppen många stunder... långa stunder... och när känslan kryper på mig så försöker jag ta fram ett minne som är bra och som får följa med mig in i framtiden... byta ut det mindre bra till ett bättre, mer hållbart...

Tillbaka att utnyttja sina kontakter... eller rättare sagt missbruket av dem... Vad jag menar är att ibland övar jag mig på att inte ringa en vän... att inte kasta iväg ett sms/mess... att inte bekräfta min ensamhet med att söka kontakt... att istället våga vara med mig själv.... 🙄

För grejen, tror jag, är att om jag inte orkar vara med mig själv, vem faan ska då orka med det...? Jag hänger ju med mig själv 24/7 365 dagar om året... 😏

En person som jag fick möjlighet att umgås med under sommaren fick mig att se ordets påverkan och betydelse... att skoja, som jag gjorde, och sa att jag var en dum blondin påverkade mig mer än vad jag trodde... 
När jag bytte ut det till en smart och ibland sexig blondin rätades ryggen, axlarna åkte bakåt och jag blev plötsligt en mer stark kvinna i sina bästa år... en som faktiskt tyckte att hon var fin och dög...

Nu har jag trillat dit igen... ordets makt har tagit över i flera bemärkelser... Dels i behovet att hela tiden prata med vänner och som sagt, makten att påverka självförtroendet med ordet...
Bara för någon ansåg att jag inte dög betyder egentligen bara att vi två inte var kompatibla med varandra... inte att jag var fett dålig... eller att jag var ful som stryk.... eller att jag inte var tillräckligt bra...
Herregud, vad många ord jag kan komma på att jag har sagt till mig själv när det faktiskt inte handlade om det... men vad snabb man kan vara att slå och sparka på sig själv... 😏

Visst kan jag anpassa mig, det måste man i en relation men inte F tänker jag ändra på Sarah... 

Det är väl ändå henne "de" ser först, den starka Sarah med skinn på näsan... hon som är rapp i käften och vågar vara tuff... virvelvinden... det är väl troligen henne de "faller" för... att de sedan, när de kommer nära, inser att hon är en riktig gullegris som har ett stort hjärta... om man bara är ärlig och sann... det är en helt annan story... 😉 men det är också då de kan se mina brister, mina flosses... Jag är då inte perfekt... har ett humör som inte går av för hackor... 😔

Man kan och kommer göra fel och alla har vi brister, där kommer anpassningen in... 
Älskar man någon så får man ju älska hela paketet, så att säga... 😉 

Man får ta de mindre bra sakerna med de större, fantastiska delarna av personen... men man kan inte kräva att en person ska ändra på sin grund... om man inte själv vill... 🤔

Veckans läxa: 
Missbruka mindre men älska mer... jaga inte men var öppen för framtiden... se de personer som är viktiga och skala bort energitjuvarna... ta men ge tillbaka... lyssna men våga tala fritt och öppet... ❤️



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar